Worden
wie je bent
Bovenstaand citaat geeft aan waar het in het vrijeschoolonderwijs om draait. Het uitgangspunt van de Vrijeschool is een mensbeeld dat voortkomt uit de antroposofie, waarin lichaam, ziel en geest als één geheel worden gezien. Vanuit die visie willen we leerlingen begeleiden om niet alleen cognitief te groeien, maar zich ook emotioneel, sociaal en creatief te ontwikkelen.
Vrijeschoolonderwijs gaat dan ook verder dan het aanleren van kennis of het voorbereiden op examens. Het is een vorm van onderwijs die leerlingen uitnodigt om actief, onderzoekend en met open zintuigen in het leven te staan. We bieden een leeromgeving waarin kunst, ambacht en kennis elkaar aanvullen, zodat hoofd, hart en handen in balans kunnen groeien.
Zo draagt het vrijeschoolonderwijs niet alleen bij aan persoonlijke vorming, maar ook aan het besef van verbondenheid met anderen en met de wereld. Leerlingen leren zichzelf kennen, leren samenleven, en ontwikkelen het vertrouwen om met hun eigen talenten bij te dragen aan de toekomst.
Antroposofie
Antroposofie is een moderne maatschappelijke stroming, geïnspireerd op het werk van Rudolf Steiner. Een filosofie die het geestelijke in ieder mens wil verbinden met het geestelijke in de wereld. Wanneer wij ons bewust worden van het geestelijke, creëren we een opening voor eenzelfde geestelijk beleven van de mensen en de natuur om ons heen. Als wij onszelf verdiepen, verandert voor ons het gelaat der dingen. Een dergelijke levenswijze kunnen we karakteriseren met trefwoorden als aandacht, inspiratie, authenticiteit, intuïtie en verantwoordelijke duurzaamheid. Zo is antroposofie een stroming waaraan juist in onze tijd behoefte is. Antroposofie biedt een tegenkracht tegen het vluchtige, individuele karakter van de huidige samenleving.
Sociale vorming
Binnen het vrijeschoolonderwijs vormt de klas meer dan alleen een groep leerlingen; het is een levendige gemeenschap waarin ieder kind leert samenleven, samenwerken en zichzelf ontdekken. De klas is een oefenplaats voor sociale vaardigheden, waar verschillen juist een bron van groei en begrip zijn.
Leerlingen met uiteenlopende talenten, niveaus en achtergronden blijven in de eerste jaren zoveel mogelijk bij elkaar. Zo leren ze van en met elkaar, in een sfeer van wederzijds respect en verbondenheid. Door het jaar heen bieden we een breed palet aan sociale en maatschappelijke activiteiten aan. Deze ervaringen, van gezamenlijke projecten tot vieringen en werkweken, dragen bij aan de sociale vorming én de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Waarom
vrijeschool
Wij investeren
in gemeenschapszin, waardoor:
- aandacht voor elkaar en het geheel voelbaar is;
- verschillen gewaardeerd worden;
- alle leerlingen elkaar kennen;
- ouders zich betrokken voelen en kunnen bijdragen;
Wij richten ons op een veelzijdige ontwikkeling
van de leerling, waardoor:
- de prestatiemotivatie van de leerling hoog blijft;
- leerlingen meer zelfvertrouwen en een reëel zelfbeeld hebben;
- leerlingen opmerkelijk goede resultaten behalen;
De structureel goede slagingspercentages van het Michaël college illustreren dit.
Examenresultaten
2025 | 2023-2025 (gemiddeld) | |
|---|---|---|
Mavo | 97% | 95% |
Havo | 100% | 99% |
Vwo | 100% | 100% |
