Skip to content

Michaël
in het kort

Op het Michaël college ontwikkelen we de hele mens; hoofd, hart en handen.

Bij ons leer je niet alleen voor je diploma, maar vooral voor het leven. Je wordt goed voorbereid op het examen mavo, havo of vwo, terwijl je de ruimte krijgt om te ontdekken welk niveau het beste bij je past in de tweejarige brugperiode.

We vinden het belangrijk dat iedereen zich gezien en gehoord voelt. In onze schoolgemeenschap leren we met en van elkaar, met aandacht voor wie je bent en wat jij bijdraagt aan het geheel. Sociale vorming speelt daarbij een grote rol: je leert je plek vinden in de klas, op school en in de samenleving.

Je lesdag is afwisselend en betekenisvol. Naast theorievakken volg je kunst- en ambachtsvakken zoals beeldhouwen, textiel, toneel, techniek, koken en koor. Elk jaar ga je met je klas op werkweek, en vanaf klas 9 loop je stage, zo verbind je wat je leert met de wereld om je heen.

Op het Michaël college leer je niet alleen wát je kunt, maar ook wie je bent. Je ontdekt je kracht, je grenzen en je mogelijkheden. Zo groei je stap voor stap toe naar de mens die jij wilt worden.

×
×

Hoofd – Hart – Handen

Het Michaël College biedt voortgezet vrijeschoolonderwijs waarin we leerlingen stap voor stap begeleiden in hun ontwikkeling tot zelfstandige, bewuste en betrokken jonge mensen. Kenmerkend voor ons onderwijs is de benadering waarbij we de hele mens aanspreken: hoofd, hart en handen.

We werken samen aan de ontwikkeling van het denken, door leerlingen te leren onderzoeken, analyseren en begrijpen. Aan het voelen, door ruimte te geven aan verbeeldingskracht, kunstzinnigheid en sociale betrokkenheid. En aan het willen, door te doen, te ervaren en verantwoordelijkheid te nemen in de wereld om je heen.

Deze samenhang zorgt voor een afwisselend en ademend rooster, waarin cognitieve vakken worden afgewisseld met kunst- en ambachtsvakken, toneel, muziek en praktische ervaringen. Zo ontstaat een ritme van inspanning en ontspanning, hoofdwerk en handwerk, leren en beleven, waardoor leerlingen niet alleen kennis opdoen, maar ook innerlijke balans, zelfvertrouwen en levenslust ontwikkelen.

 

Periode Onderwijs

In de periode lessen krijgt de docent ruimte om zelf de vastgestelde ontwikkelingsstof in de klas tot leven te brengen. Elke dag krijg je als leerling de eerste twee lesuren periode onderwijs. Je werkt dan drie weken lang aan een thema. Een paar voorbeelden van zulke thema’s zijn: sterrenkunde, meten en wegen, het menselijk skelet, poëzie en de ontdekkingsreizen. Tijdens de periodelessen heb je geen lesboeken. Je bent elke dag aan het ontdekken en werkt aan je eigen studieboek, het periodeschrift. Zo wordt een breed spectrum geboden om jezelf te ontwikkelen en te leren kennen.